کولرگازی, مقاله

نکات مهم برای نصب کولر گازی

 

در دسته بندی وسایل سرمایشی کولر‌های گازی جز یکی از پر فروشترین‌ های بازار به حساب می‌آیند که سیستم های دو حالته سرمایشی- گرمایشی آن ها نیز طرفداران خاص خود را دارد. تهیه و خرید کولر گازی باید متناسب با نوع نیاز و فضای قابل استفاده شما باشد و برای اینکه بتوانید اطلاعات بهتری بدست بیاورید که چه کولری بهترین بازدهی را به نیاز شما می‌دهد، می توانید از مشاوران کولر گازی بانه همراهی بگیرید. اما در این مطلب می خواهیم به یک گام بعد از خرید کولر گازی بپردازیم و آن در نظر گرفتن نکات اصولی و مهم در زمان نصب کولر گازی می‌باشد. این نکات به ما کمک می‌کند هم بازدهی بیشتری از کولر گازی خود دریافت کنیم و هم اینکه استاندارد‌های مورد نظر در نصب را رعایت کرده باشیم. پس در ادامه با ما همراه باشید که به تفکیک این موارد را بررسی کنیم.

نکات مهم برای نصب کولر گازی

نکات مهم برای نصب کولر گازی

در مقدمه این نکته را بگوییم که سیستم کولرگازی به گونه‌ای است که شما هم می توانید در قبل از اتمام ساخت منزل یا سازمان یا هر سازه دیگر به انجام لوله‌کشی‌ها و فرآیند‌های نصب آن اقدام کنید و هم در زمانی که بعد از سال‌ها استفاده از یک وسیله سرمایشی دیگر، میخواهید آن را تغییر دهید و از کولر گازی استفاده کنید. پس این یک امتیاز ویژه به حساب می‌آید که همیشه امکان نصب هست. مورد بعدی موارد تشکیل دهند کولر گازی می‌باشد که از یک پنل داخلی و یک پنل خارجی در کنار اتصالات و لوله‌کشی‌هایی تشکیل شده است که این دو پنل را به هم متصل می‌کنند. در مورد هر پنل نکاتی را باید در زمان نصب رعایت کنید.

 نکات مهم برای نصب پنل داخلی

  • انتخاب محل مناسب از نظر وزش باد

بهترین و تاثیر گذارترین ناحیه‌ ای را که کولر گازی پوشش می دهد فاصله 5 تا 15 متری روبروی آن می‌باشد. پس بهتر است در زمان نصب محلی را در نظر بگیریم که پرتاب باد مستقیم فضای بیشتری را پوشش دهد و در مقابل آن در فاصله کم مانعی قرار نداشته باشد.

  • دور بودن از پنجره، درب و وسایل گرما زا

نزدیک بودن به درب و پنجره باعث می‌شود خروجی هوای بیشتری داشته باشید و راندمان کولر گازی پایین بیاید. همچنین کولر بخاطر اینکه دما از دست می‌رود باید بیشتر کار کند و فشار بیشتری را تحمل می‌کند. همچنین نزدیک بودن وسایل گرما زا مانند اجاق گاز بخاطر گرما و رطوبتی که ایجاد میکنند فشار مضاعفی به کولر می‌آورند و حتی بخاطر این افزایش رطوبت ممکن است قطعات کولر دچار فرسایش و پوسیدگی شود. پس عامل‌ گرما زا و عامل هدر رفت هوا باید از کولر دور باشد تا به بازدهی آن کمک بیشتری کرده باشید.

  • تعیین ارتفاع نصب پنل داخلی

چه به صورت علمی و چه به صورت تجربی به این امر واقفیم که هوای گرم دارای چگالی سبک تری نسبت به هوای سرد می‌باشد و همیشه در ارتفاع بالاتری قرار می‌گیرد. پس هرچه کولر را بالاتر نصب کنید یعنی آن را در محل گرم‌تری قرار داده‌ اید که این اشتباه است. شما با پایین آوردن کولر از سقف به بازدهی و راندمان آن کمک بسیار زیادی می‌کنید و زودتر به دمای همگن سطح اتاق و کولر دسترسی پیدا می کنید. بنابراین توصیه می‌شود که پنل داخلی کولر را حداقل 50 سانتی‌متر از سقف فاصله دهید. اما زیاد پایین آوردن آن هم درست و اصولی نمی‌باشد. چرا که هم در زیبایی و طراحی فضا تاثیر می گذارد و هم اینکه از مقداری پایین‌تر دیگر تاثیر چندانی در افزایش بازدهی ایجاد نمی‌شود و ممکن است مانند مانعی در مسیر ایجاد شود.

 نکات مهم برای نصب پنل داخلی

 نکات مهم برای نصب پنل داخلی

  • تراز بودن پنل داخلی در هنگام نصب

بعد از بررسی کامل و در نظر گرفتن همه جوانب محل دقیق نصب کولر گازی را انتخاب کردیم، حالا باید دقت زیادی به خرج دهیم که کاملا به صورت تراز و صاف روی دیوار نصب شود. برای انجام اینکار از تراز‌های معمول و حبابی یا تراز لیزری می‌توانید استفاده کنید. اما اگر امکانات شما محدود بود، با یک متر فاصله دو طرف پنل داخلی را با سقف برابر کنید. به این شکل پنل داخلی کولر خود را در راستای یک خط افقی قرار داده‌ اید و دیگر نگرانی نیست. زیرا درصورت شیب دار بودن علاوه بر نمای نامناسبی که روی دیوار ایجاد می‌کند، عامل خرابی‌  های پیش از موعد و عدم عملکرد مناسب می‌شود.

  • دسترسی آسان برای سرویس‌  های دوره‌ ای

کولرهای گازی مانند هر وسیله مکانیکی-الکتریکی دیگری با توجه به شرایط استفاده، نیاز به انجام سرویس‌ های فصلی یا دوره‌ ای دارند. پس شما زمانی که کولر ‌گازی را نصب می کنید باید توجه داشته باشید که تعمیر‌ کار یا سرویس کار، فضای کامل در دو طرف پنل و روبروی آن داشته باشد تا بتواند به راحتی تمام موارد را بررسی کند و به باز و بسته کردن پنل داخلی اقدام نماید.

دسترسی آسان برای سرویس‌  های دوره‌ ای

دسترسی آسان برای سرویس‌  های دوره‌ ای

حالا پنل داخلی با تمام نکات نصب شده است. برای پنل خارجی هم باید نکاتی در نظر گرفته شود که مجموعه کولر گازی بانه در ادامه به آنها می‌پردازد.

 نکات مهم برای نصب پنل خارجی

  • ایجاد فضای خالی در اطراف کندانسور

این مجموع باید بتواند هوای گرم را به بیرون هدایت کند و به راحتی در تماس با هوای آزاد قرار بگیرد. پس در نصب آن حتما توجه کنید که دارای فاصله حداقل یک متری از جلو و نیم متری در دو طرف کناری باشد. به این شکل دیگر در زمان خروج هوا فشار واردی به کولر زیاد نمی‌باشد.

  • ایجاد سایبان برای کندانسور

بخاطر نوع فعالیتی که پنل خارجی دارد خود به خود از درون گرم می‌شود. پس باید عوامل ایجاد گرمای بیرونی را تا حد امکان حذف کرد. شما می‌توانید با ایجاد یک سایبان یا قرار دادن پنل خارجی در محیطی که اکثر زمان روز را به دور از آفتاب باشد از قرار گرفتن آن در معرض مستقیم نور جلوگیری کنید.

  • نصب کولرگازی در فاصله مناسب از تابلو برق

دستگاه‌ هایی مانند کولر گازی دارای مشکلات پیش بینی نشده و نوسانات برقی می‌باشد. پس بهتر است از تابلوی برق فاصله کافی را داشته باشد تا در صورت بروز مشکل، به وسایل و تجهیزات دیگر آسیبی وارد نشود.

  • نصب در محیطی به دور از رطوبت و عواملی مانند گرد و غبار

درست است که به صورت دوره‌ ای نظافت و شستشوی کولر باید انجام شود، اما با در نظر گرفتن محیطی که کمترین مقدار آلودگی را داشته باشد، باعث می‌شود شرایط عملکردی کولر به مراتب بهتر باشد و همچنین تمیز کردن آن زمان خیلی کمتری بگیرد.

  • جلوگیری از نصب پنل خارجی در فضای بسته

هر چه دسترسی به هوای آزاد بیشتر باشد و حتی در مسیر باد قرار داشته باشد عملکرد بهتری به شما خواهد داد. به هیچ عنوان پنل خارجی را در یک فضای بسته یا  بین دو دیوار با فاصل کم نصب نکنید.

  • مسیر رفت و برگشت لوله های آب و گاز

برای لوله‌ های آب باید نکات ایمنی و فضای آزاد کناری را در نظر بگیرید تا در صورت مشکل به آن ها دسترسی داشته باشید. همچنین پنل خارجی را باید در حد امکان در مسیر لوله‌ های گاز قرار دهید و تا حد امکان هر چقدر می‌توانید مسیر لوله‌ های گاز را کاهش دهید. پس عامل اصلی در مورد مسیر لوله گاز می‌باشد. چرا که کابل برق و لوله آب به راحتی منتقل می‌شوند و این لوله‌ های گاز هستند که باعث انتقال هوای خنک می‌شوند و نباید افت زیادی در مسیر پیدا کنند.

نکات نصب کولر گازی

در کنار مواردی که گفته شد در حد امکان استفاده از پایه و یا لرزه گیر در زمان نصب پنل خارجی تاثیر مثبتی بر بازدهی آن خواهد داشت. از طرفی تاکید تیم فنی کولر گازی بانه این است که تا حد امکان نگذارید طول لوله بین یونیت خارجی و داخلی بیشتر از 5 متر شود. در صورتی که به ناچار بیشتر از این مقدار شد، باید به ازای هر متر افزایش طول 21 گرم گاز بیشتر شارژ کنید. همچنین در نظر داشته باشید موارد گفته شده در این مطلب بحث نصب تخصصی کولر گازی بود، شما باید در زمان نصب نکات فنی و ایمنی را نیز کاملا رعایت کنید و توجه کامل به آن ها داشته باشید، چرا که در حال نصب یک دستگاه الکتریکی در ارتفاع می‌باشد. برای حفظ سلامتی و جان خود هیچ نکته‌ ای را پیش پا افتاده و نا چیز نپندارید.

سخن پایانی :

با یک مطلب آموزشی و تخصصی از طرف تیم کولر گازی بانه در خدمت شما همراهان بودیم که به نکاتی کامل درباره نصب کولر گازی پرداختیم. این نکات هم به شما کمک می‌کند از قبل یک ذهنیت درست برای انتخاب محل کولر گازی خود داشته باشید و هم اینکه به بازدهی آن کمک کنید. گاهی بعضی تعمیر کاران و نصابان کولر برای راحتی کار خود محلی را در نظر می‌گیرند که خیلی اصول استاندارد ممکن است رعایت نشده باشد. در صورتی که شما با تسلط بر این مطلب که به مطالعه آن پرداختید با ذکر دلیل می توانید بیان کنید که چرا نصب در آن محل که آن ها در نظر گرفته‌ اند اشتباه است. همراهی شما همیشه باعث افتخار مجموعه کولر گازی بانه بوده و همچنان تاکید داریم که در تمام مراحل مشاوره، خدمات،پشتیبانی و فروش انواع کولرگازی در خدمت شما بزرگواران هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.