کولرگازی

چگونه بوی بد کولر گازی را از بین ببریم

بوی بد کولر گازی

با وجود این که کولرهای گازی از محبوب­ترین سیستم ­های سرمایشی در روزهای داغ تابستان به حساب می­آیند اما اگر به خوبی نگهداری نشوند پس از مدتی استفاده، بوی بدی منتشر می­کنند که گاه غیر قابل تحمل می­شود و می ­تواند مشکلات فراوانی را برای افراد به همراه بیاورد. این بوی بد علت ­های مختلفی دارد که کثیف شدن فیلتر و کویل­ ها از مهمترین این دلایل به حساب می­آید که بایستی رفع شوند. برای از بین بردن بوی بد روش ­های مختلفی وجود دارد با کولر بانه همراه شوید تا شما را با این روش ­ها بیشتر آشنا نماییم.قبل از باید اطلاعاتی در مورد نگهداری کولور های گازی کسب کنید که در این پاره پیشنهاد میکنیم از  مقاله ی نگهداری از کولر  سایت ما دیدن کنید در این مقاله به صورت کاملا جامع به این مبحث پرداخته شده که میتوانید از آن استفاده نمایید.

راهکار از بین بردن بوی بد کولر های گازی

راهکار از بین بردن بوی بد کولر های گازی

 

انواع بوی ایجاد شده و روش ­های از بین بردن آن

اگر شما هم برای فرار از گرمای تابستان از کولر گازی استفاده می­کنید احتمالا با بوی بدی که به هنگام روشن کردن به مشام می­رسد مواجه شده­ اید. این بو نشانه خوبی نیست و بسیار آزار دهنده می­باشد و برای سلامتی نیز مضر است. بوی بد علت ­های مختلفی می­تواند داشته باشد که بایستی شناسایی شوند و راهکارهایی مناسب نیز برای از بین بردن بوی بد کولر گازی به کار گرفت تا کامل بوی بد منتشر شده رفع گردد. همان طور که اشاره نمودیم دلایل مختلفی می­تواند موجب ایجاد بوی بد در کولر گردد که در ادامه به شرح آن خواهیم پرداخت:

نشت گاز

اگر کولر گازی دچار نشتی گاز شود با ایجاد گازهای سمی، حالتی بسیار خطرناک ایجاد می­گردد که علاوه بر بوی ناخوشایند می­تواند سلامتی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. کولر روشن شده در چنین حالتی بویی همچون بوی مواد شیمیایی، فرمالدئید و بوی رنگ دارد.

نشت گاز دلیلی قاتع برای بوی بد کولر

نشت گاز دلیلی قاتع برای بوی بد کولر

 

نشت روغن

با وجود این که کولر گازی با نیروی برق کار می­کند اما در بخش داخلی موتور آن روغن وجود دارد که موجب کارایی هر چه بهتر موتور می­شود. حال اگر بنا به هر دلیلی مقداری از روغن به خارج نشت کند، در اثر سوختن، بویی همچون دود اگزوز منتشر می­کند. در چنین شرایطی نیز برای از بین بردن بوی کمک گرفتن از متخصصین جهت تعویض روغن کمپرسور، بهترین روش است.

ایراد در فن و موتور

اگر فن و یا موتور کولر گازی دچار مشگل کردد بویی همچون لاستیک سوخته به مشام می­رسد که برای جلوگیری از مشکلات بیشتر ابتدا باید کولر را خاموش کرد و سپس از متخصصین جهت تعمیر کمک گرفت.

ایجاد آلودگی در سیستم تهویه

گاهی بوی ناشی از ایجاد آلودگی در سیستم تهویه است. اگر رطوبت هوا به خوبی تخلیه نگردد سیستم تهویه را با مشکلاتی همراه می­کند. این نوع آلودگی، بویی کپک مانند دارد که اگر برطرف نگردد در دراز مدت می­تواند سبب بیماری ­های تنفسی در بزرگسالان و کودکان شود. همچنین محیط مرطوب کولر، بستری بسیار مناسب برای رشد قارچ می ­باشد که خود دلیلی برای ایجاد بو است.

سوختگی یک قطعه الکتریکی

یکی از دلایلی که موجب ایجاد بویی بد به هنگام روشن کردن کولر گازی در فضا می­شود؛ سوختگی یک قطعه الکتریکی از کولر می­باشد. اگر بخش سیم کشی، مدار و یا اجزای الکتریکی دچار مشکل شده باشد و یا این که قطعه ­ای پلاستیکی شروع به ذوب شدن نماید معمولا بویی سوخته و شبیه به باروت به مشام می­رسد. در چنین حالتی برای از بین بردن بو بهتر است که از یک متخصص کمک گرفته شود و تا زمانی که تعمیر نشده، روشن نگردد. با کمک گرفتن از متخصصین کولر گازی می­توان نقص فنی را تشخیص داد تا اگر مشکل از قطعه ­ای باشد بتوان آن را تعویض نمود.

یکی دیگر از رایج ­ترین دلایل بوی بد کولر

یکی دیگر از رایج ­ترین دلایل بوی بد کولر

 

مسدود شدن فیلتر

یکی از رایج ­ترین دلایل بوی کولر، مسدود شدن فیلترها می­باشد. این حالت که بویی مانند فرش خیس شده و بوی پا دارد بسیار آزار دهنده است. فیلترها از بخش­ های مهم در کولر گازی به حساب می­آید، هر گونه آلودگی و گرد و غبار با گردش و عبور هوا از فیلترها گرفته می­شود از این رو پس از مدتی فیلترها کثیف می­شوند که با پاکسازی فیلترها، می­توان از انتشار بو نیز جلوگیری به عمل آورد. اگر فیلترها تمیز نشوند به مرور زمان منجر به خراب شدن کمپرسور خواهد شد. اگر داخل کولر گازی به خوبی تمیز گردد این بو نیز رفع می­شود.

وجود ادار و مدفوع حیوانات

یکی دیگر از دلایل بوی بد، وجود ادرار و مدفوع حیوانات است. از آنجایی که معمولا پنل خارجی این نوع از سیستم­ های سرمایشی در فضای آزاد قرار گرفته، احتمال این که توسط پرندگان و یا حیوانات آلوده گردد وجود دارد. علاوه بر انتشار بو می­تواند به سیم کشی و اجزای کولر نیز آسیب جدی وارد نماید. همچنین برخی از حیوانات موزی مانند موش این قابلیت را دارند که وارد سیستم تهویه شوند که گاه گیر می­افتند و قادر به بیرون رفتن نیستند و در هم آنجا می ­میرند. پس از مدتی که می­ گذرد موجب ایجاد بویی آزار دهنده می­شوند. از این رو برای از بین بردن بو بهتر است که هر چند وقت یکبار بخش خارجی آن بررسی شود.

مصرف سیگار

در محیط ­هایی که سیگار استعمال می­گردد کولر گازی ممکن است که بوی سیگار را به داخل پنل بکشاند. دود سیگار و یا سایر ذرات ممکن است که در فیلتر و همچنین اپراتور انباشته شوند که اگر فیلتر تعویض نگردد و یا این که تمیز نشود می­تواند بوی سیگار را همواره به هنگام روشن نمودن کولر گازی در کل فضا پخش نماید.

خاموش شدن کمپرسور دلیلی دیگر برای بوی بد کولر

خاموش شدن کمپرسور دلیلی دیگر برای بوی بد کولر

 

خاموش شدن کمپرسور

پنل داخلی کولر گازی دارای یک اپراتور است که با عبور جریان گاز از آن، سرد می­شود و لایه ­ای نازک از برفک بر روی این لوله می­نشیند و فنی که در داخل پنل قرار گرفته، هوای داخل اتاق را از بین لوله ­ها عبور می­دهد تا هوایی سرد ایجاد گردد، در چنین حالتی با سرد شدن لوله ­ها، هیچ بویی به مشام نمی­رسد. حال اگر تحت هر شرایطی کمپرسور خاموش شود و یا این که کولر شارژ کافی گاز نداشته باشد، لوله ­ها سرد نمی­شوند در نتیجه در هنگام عبور جریان هوا، بویی مانند نم و یا بوی روغن استشمام می­شود.

آنچه که اشاره نمودیم نمونه ­هایی از دلایل بو های بد می­باشد، در هر صورت بوی منتشره شده از کولر گازی یا دلیل نقص فنی دارد و یا این که به علت سرویس نشدن و نگهداری نامناسب از دستگاه به وجود می­آید.

قسمت ­هایی از کولر گازی که موجب تولید بو می­گردد

بیشترین تولید بو می­تواند ناشی از قسمت ­های زیر باشد:

  • کویل

از عمده دلایل تولید بو، کویل خنک کننده است. این قطعه وظیفه گرفتن هوای داخل ساختمان را بر عهده دارد و با جذب گرما و رطوبت، هوا را به سرما تبدیل می­کند. حال چنانچه آلودگی ­های قارچی، کپکی و یا گرد و غبار توسط کویل جذب نشوند می­ تواند موجب تولید بو شود.

مجرا و سینی تخلیه

رطوبت داخل ساختمان توسط سینی تخلیه جمع آوری و به وسیله مجرا تخلیه می­گردد. حال اگر این سینی و یا مجرا دچار انسداد شود، کپک و یا قارچ­ هایی که توسط کویل جذب می ­شوند به خارج از ساختمان هدایت نمی­شوند به همین دلیل، تجمع این گونه آلودگی می­تواند سبب ایجاد بوی بد گردد.

  • لوله­ ها

لوله ها مسیر بوی بد کولر

لوله ها مسیر بوی بد کولر

 

لوله ­ها از دیگر قسمت ­های مهم کولر گازی به حساب می ­آید که می ­تواند بوی بدی را به فضا منتشر کند. اگر بنا به هر دلیلی مجرا و یا سینی تخلیه قادر به جذب رطوبت نباشد، لوله­ های اطراف کولر گازی بستری مناسب برای رشد انواع قارچ و کپک هستند. همچنین در صورت ایجاد کوچک ترین سوراخ و یا شکاف در لوله­ ها، می­تواند بوی بد تولید گردد.

علاوه بر مواردی که اشاره نمودیم وجود هواکش ­های نامناسب و در نتیجه تهویه نادرست می ­تواند عاملی دیگر برای ایجاد بو می باشد.

روش ­هایی مناسب برای از بین بردن بوی کولر

حال که با دلایل ایجاد  بو بیشتر آشنا شدیم، در ادامه مقاله می­خواهیم که در مورد راهکارهایی برای از بین بردن بو صحبت نماییم.

تعویض فیلتر بهترین روش برای ازبین بردن بوی بد

تعویض فیلتر بهترین روش برای ازبین بردن بوی بد

 

  • تعویض فیلتر

فیلترها پس از مدتی که کار می­کنند در اثر جذب گرد و غبار و آلودگی دچار انسداد می­شوند که بایستی یا آن ­ها را تعویض نمود و یا این که اگر قابلیت شستشو دارند آن­ ها را تمیز نمود.

  • تمیز کردن کویل خنک کننده

همان طور که اشاره نمودیم کویل خنک کننده از قسمت ­های مهم کولر گازی است که می ­تواند منشا آلودگی باشد. با تمیز نمودن کویل خنک کننده نه تنها بوی بد کولر را از بین می­رود بلکه موجب راندمان کاری و افزایش طول عمر کولر نیز می­گردد.

  • تمیز کردن لوله، سینی و مجرای تخلیه

لوله، سینی و مجرای تخلیه از دیگر بخش­ هایی از کولر گازی هستند که با بررسی و تمیز نمودن آن­ ها می­توان از انتشار بوی بد کولز گازی جلوگیری به عمل آورد.

بهترین روش ممکن برای حذف و از بین بردن بوی بد کولر های گازی

بهترین روش ممکن برای حذف و از بین بردن بوی بد کولر های گازی

 

کلام پایانی

باید بگویم که در بسیاری از موارد، رفع بو امری بسیار تخصصی است چرا که به علت نقص فنی ایجاد می­گردد و حتما بایستی توسط افراد متخصص مورد بررسی قرار بگیرد تا اگر قطعه ­ای نیاز به تعمیر و یا تعویض داشته باشد این کار به درستی انجام شود. از این رو دسترسی به یک تیم متخصص و مجرب به نوعی امری ضرروی است.

همچنین اگر در این زمینه سوالاتی داشتید میتوانید از طریق نظرات همین صفحه یا همینطور از طریق تماس با ما با تیم پشتیبانی کولر بانه در میان بگذارید ما نیز سعی خواهیم کرد در کمترین زمان ممکن پاسخ گوی شما عزیزان باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.