کولرگازی, مراقبت و نگهداری کولر گازی

روش های اصولی نگهداری از کولر گازی

بهترین نکته در نگهداری اصولی کولر گازی در زمان خرید اتفاق می‌افتد. جایی که شما با انتخاب مناسب و درست باید کولری را برای مجموعه هدف خود تهیه کنید که با ایجاد شرایط محیطی مناسب متحمل فشارهای اضافه نگردد. اینکه قدرت موتور مناسب متراژ و نو کارایی مورد نظر باشد همچنین عملکرد کولر برای شرایط آب و هوایی در نظر گرفته شده تعریف شده باشد. اما چطور به انتخاب کولر گازی مناسب اقدام کنیم؟ در این مورد می‌توانید از مشاوران ما کمک بگیرید. بعد از اینکه به کمک مشاوره و پشتیبانی تیم کولر گازی بانه اقدام به خرید کولر گازی مناسب با نیاز خود کردید، باید به این نکته مهم دقت کنید که حالا برای دریافت بهترین عملکرد و بازدهی همه چیز به خودش ما بر می‌گردد. جایی که باید با انجام یک سری امور اصولی، مانع از فشار زیاد به کولر گازی شوید و باعث افزایش طول عمر و عملکرد بهینه آن در زمان استفاده شوید.  با این توضیح اولیه با ما همراه باشید تا مهمترین نکاتی که در زمان استفاده باید رعایت کنید را باهم مرور کنیم.

عدم خاموش و روشن کردن کولر در زمان استفاده

بعضا مشاهده می‌شود که به دلیل عدم تنظیم دمای مناسب برای کولر آن را خاموش می کنند و بعد از دست رفتن شرایط هوایی دو مرتبه روشن می‌کنند. بهتر است دما را در حد بهینه‌ ای تعریف کنید که نیاز به خاموش و روشن کردن‌ های متوالی نباشد.

روش های اصولی نگهداری از کولر گازی

روش های اصولی نگهداری از کولر گازی

فاصله مجاز در اطراف کندانسور

برای مراقبت بیشتر از کمپرسور و همچنین عملکرد بهینه کولر گازی بهتر است در اطراف کندانسور حداق یک متر فضای خالی وجود داشته باشد، این فضا همچنین باعث انتقال بهتر جریان هوا می‌شود. چرا که در زمان استفاده و انتقال هوای گرم، باز بودن مسیر بسیار کمک کننده است و به راحتی فن‌ های کولر هوا را به بیرون هدایت می‌کنند.

تمیز نگه داشتن کندانسور کولر گازی

با رعایت نظافت و تمیزی کندانسور هم بازدهی و عملکرد آن را ارتقا می‌بخشید و هم به میزن قابل توجهی در مصرف برق صرفه جویی خواهید کرد.

عدم تغییر حالت عملکرد کولر در حالت روشن

ممکن است شرایطی ایجاد شود که شما بخواهید کولر را از حالت سرمایشی به گرمایشی یا بالعکس تغییر دهید، در این موارد ابتدا کولر را خاموش کنید و سپس تغییر تنظیمات را انجام دهید.

عدم نوسان برق ورودی به کولر گازی

استفاده از سیستم محافظ برق و سیستم‌ های کنترل نوسان باعث می‌شود از وجود بار الکتریکی بالا که فشار زیادی به کولر می‌آورد جلو گیری کنید. چرا که در زمان وصل شدن برق بعد از قطعی آن به دفعات مشاهده کرده‌ ایم که بازگشت ناگهنی جریان به مدار، موجب آتش سوزی و اتفاقات ناگوار شده است. همچنین زمانی که افت نوسان داشته باشید باعث ایجاد مشکل در مدارهای شما نمی‌شود.

سرویس دوره ای کولر گازی

سرویس دوره ای کولر گازی

ایجاد فرصت‌ های استراحت برای کولر گازی

در طول شبانه روز و زمان استفاده از کولر گازی، زمان‌ هایی را که در محیط حاضر نیستید، یا شرایط دمایی قابل قبولی فراهم است به مدت چند ساعت کولر را خاموش کنید تا سیستم آن بازیابی مجدد را انجام دهد. چرا که کولر گازی مانند هر وسیله الکتریکی- مکانیکی دیگر، در استفاده بالا و فشار‌های طولانی مدت دچار افت بازدهی می‌شود و همین زمان‌ های استراحت به طول عمر مفید آن می‌افزاید.

چک کردن گاز کولر، در سرویس‌ های سالیانه

یکی از دلایل ایجاد فشار و صدمه به کمپرسور کاهش گاز کولر می‌باشد. پس حتما آن را مورد بررسی قرار دهید تا هم از این اتفاقات و خرابی‌ها جلوگیری کنید و هم تهویه مناسب‌تری داشته باشید.

شستشو و تعویض فیلترها

در اصول استاندارد نگهداری کولر گازی این توصیه را از تیم کولر گازی بانه همیشه در یاد داشته باشید که مهم‌ترین نکته و اصل تمیز کردن کولر است. شما با رعایت همین یک مورد، چندین و چند مراقبت را با هم انجام خواهید داد. یکی از  قسمت‌ هایی که نیاز به شستشو و نظافت دارند، فیلتر‌ها می‌باشند. شما باید در بازه‌ های زمانی مناسب که بستگی به نوع آب و هوا و شرایط محیطی اطرافتان دارد، فیلتر‌های کولر گازی را که  قابل شستشو هستند، تمیز کنید  و در صورت مشکل در آن ها، بعد از بررسی با فیلترهای جدید جایگزین کنید.

بررسی کانال‌ های کولر گازی و مظمئن شدن از نبود نشتی در آن

در کانال کولر وجود فضایی برای نشتی باعث هدر رفت کارایی و انرژی کولر گازی می‌شود. پس در سرویس‌ های دوره‌ ای حتما این مورد را بررسی کنید و در صورت مشاهده نشتی به رفع آن اقدام کنید. می‌شود گفت که در کنار بررسی تمیزی و نظافت، چک کردن اتصالات و کانال‌ های کولر از نظر نشتی، دومین اصل مهم نگهداری و پیشگیری از اتفاقات و هزینه‌ های سنگین می‌باشد.

انواع کولر گازی

انواع کولر گازی

عایق کردن محیط استفاده از کولر گازی و ممانعت از تابش مستقیم خورشید به فضای خانه

یکی از عواملی که باعث فشار بر کولر گازی می‌شود هدر رفت هوای خنک است به طوری که کولر مجبور باشد برای رساندن دمای محیط شما به عدد تنظیم شده فشار بیشتری را تحمل کند. در این موارد شما با جلوگیری از خروج هوای خنک، شرایط را برای رسیدن زودتر دما به میزان تنظیم شده فراهم می‌کنید. مورد دیگر حذف تابش مستقیم خورشید است که باعث گرم شدن محل استفاده می‌شود و در این مورد هم کولر باز باید تولید سرمای بیشتری انجام دهد.

عدم استفاده همزمان کولر آبی و کولر گازی

یکی از امکاناتی که کولر گازی در اختیار شما قرار می‌دهد حذف رطوبت می‌باشد، حالا شما زمانی که یک کولر آبی نیز در محیط استفاده کنید، یعنی همزمان رطوبت زیادی را وارد حیطه کاری کولر گازی می‌کنید. وقتی میزان رطوبت افزایش یابد به همان نسبت کولر گازی مجبور است مکش بیشتری برای حذف رطوبت انجام دهد، که فشار چندین برابری به آن وارد می‌شود.

توجه به تغییرات صدایی کولر گازی

گاهی بدون اینکه پیغام خطایی دریافت کنید یا مشکلی در کارکرد کولر گازی مشاهده کنید، احساس می‌کنید که صدای آن تغییر کرده و متفاوت با چیزی است که در گذشته می‌نشیدید. در این موارد سریعا کولر را خاموش کرده و بعد از بررسی کلی فن‌ ها موارد دیگر، در صورت برطرف نشدن مشکل، از یک متخصص کمک بگیرید.

تمیز کردن فصلی کندانسور بیرونی کولر گازی

زمانی که شما کولر گازی را برای یک فصل قرار است استفاده نکنید، یا مدتی عملکردی نخواهد داشت، بهتر است پنل بیرونی را کامل تمیز کنید و اجسامی اگر از درون پره‌ ها وارد آن شده است از قبیل برگ، پلاسیتک و گرد و غبار از آن خارج کنید و در صورت تک کاربری بودن کولر شما، کاوری در فصل زمستان روی آن بکشید.

بررسی سیم پیچ های کولر گازی

یکی از نکاتی که در زمان سرویس کاری باید به آن توجه کنید بررسی کامل سیم پیچ‌ های مختلفی است که در کولر شما به کار رفته است. وجود گرد و غبار رطوبت و موارد دیگر ممکن است برای این سیم پیچ‌ ها مشکلاتی را به بار بیارود، پس با رفع آن ها مانع از ایجاد عیب شوید و در صورت بروز مشکل جدی درخواست تعویض سیم پیچ نمایید.

اصول صحیح نگهداری کولر گازی

اصول صحیح نگهداری کولر گازی

برطرف کردن آب و گل و لای اطراف یونیت خارجی

اگر لوله تخلیه آب دچار مشکل یا پارگی شده باشد، باعث می شود در اطراف یونیت خارجی شما آب گل آلود و کثیفی را مشاهده کنید، پس سریعا لوله‌های تخلیه آب باید بررسی و تعمیر شود.

تعویض عایق بندی اتصالات یونیت های خارجی و داخلی کولر گازی

مثل هر مورد دیگری، عایق اتصالات یونیت داخلی به خارجی بعد از مدتی دچار فرسودگی می‌شود و از بین خواهد رفت. وقتی این عایق بندی دچار فرسودگی و مشکل شود، میزان مصرف انرژی شما افزایش پیدا می‌کند، همچنین بازدهی کولر به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد، چرا که مقداری از آن در مسیر اتصالات هدر می‌رود. این از مواردی است که نیاز به تخصص بالایی ندارد و با تهیه عایق مورد نظر می توانید اقدام به تعویض آن کنید.

استفاده از فن‌ های کمکی برای گردش هوا به اطراف خانه

اگر کولر گازی شما هوا را خنک می‌کند اما پخش باد مناسبی ندارد و یا محیط خانه و اتاق‌ ها همگن نیست، می‌توانید با بهره بردن از فن‌ ها و پنکه‌ های متفاوت این کارایی را ارتقا بخشید و باری را از روی دوش کولر بردارید. با توجه به کارکرد متفاوت فن و پنکه باید در نصب آن نکات تخصص را رعایت کنید تا نیتجه خوبی را دریافت کنید.

 

سخن پایانی

در این مطلب سعی داشتیم نکات مهم و ضروری را که در مورد نگهداری از کولر گازی و افزایش طول عمر و عملکرد آن لازم است را بیان کنیم. بعضی از این نکات کاملا فنی بودند مانند بررسی میزان گاز کولر گازی و برخی موارد، نیاز به تخصص خاصی نداشتند و با رعایت آن ها شما مطمئنن به تعمیر کار و پشتیبانی احتیاج کمتری پیدا خواهید کرد. همچنان تاکید می‌کنیم که اصل نظافت و بررسی کوتاه مدت در مورد کولر گازی را از یاد نبرید. با همه این شرایط، تیم مشاوره ما در مجموعه کولر گازی بانه، همچنان علاوه بر تلاش در زمینه افزایش اطلاعات شما همراهان، همیشه درکنار شما خواهد بود و برای هر پشتیبانی و مشاوره‌ ای می‌توانید همراهی ما را کنار خود احساس کنید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.