کولرگازی, مقاله

نگهداری کولر گازی در زمستان

کولر‌های گازی مانند هر وسیله مکانیکی و الکترونیکی دیگر نیاز به سرویس و نگهداری دارند. با اینکار شما هم به عمر و کیفیت محصول خود می‌افزاید و هم از ایجاد هزینه‌ های جانبی و خرابی‌ های سنگین جلوگیری می‌کنید. تیم کولر گازی بانه در این مطلب اطلاعات کاملی را در زمینه کولر‌های گازی در هر دو حالت تک کاربری سرمایشی و دو کاربری سرمایشی-گرمایشی در اختیار شما قرار می‌دهد تا بدانید با تغییر فصل چه نکاتی را باید رعایت کنید و چه اقداماتی را برای نگهداری بیشتر از کولر خود باید انجام دهید. شما ممکن است از یک کولر گازی تک حالته سرمایشی استفاده کنید، در این حالت باید با انجام یک سری نکات آن را سرویس کرده و برای چند ماه از حالت کارکرد خارج کنید یا ممکن است از یک کولرگازی دو حالته سرمایشی گرمایشی استفاده کنید که در این صورت آن را باید سرویس کرده آماده فصل زمستان قرارش دهید تا در هوای خنک و سرد زمستان، گرمای مطبوعی را برای کانون زندگی شما ایجاد کند. پس در ادامه با ما همراه باشید تا به هر دو حالت نگهداری این محصولات در فصل زمستان بپردازیم.

نگهداری کولر گازی تک حالته سرمایشی برای فصل زمستان

کولرگازی شما در این حالت قرار است به مدت چندین ماه خاموش باشد و هیچ کارایی و عملکردی را ارائه ندهد. پس باید به طور کامل سرویس کاری آن انجام شود و به جزییات و موارد چه در زمینه تمیزکاری چه در زمینه قطع انرژی الکتریکی و موارد این چنینی دقت شود. در ادامه مهمترین نکاتی که باید در سرویس کاری انجام شود را ذکر میکنیم.

نگهداری کولر گازی تک حالته سرمایشی برای فصل زمستان

نگهداری کولر گازی تک حالته سرمایشی برای فصل زمستان

بررسی کانال ها، لوله‌ ها و دریچه های کولرگازی

شما در انتهای فصل گرم و زمانی که قرار است دیگر استفاده‌ ای از کولر گازی برای چندین ماه نداشته باشید، باید به طور کامل تمام لوله‌ ها و دریچه‌ های آن را مورد بررسی قرار دهید. چرا که ممکن است در شرایطی که کولر فعال است این گرفتگی‌های درون لوله مشکلی ایجاد نکند، اما وقتی برای چند ماه در جای خود باقی بمانند و به طور کامل باعث انسداد لوله و دریچه‌ ها شوند، در کارکرد دوره بعدی کولر تاثیر زیادی خواهند گذاشت. پس مواردی مانند جمع شدن آب کولر و رسوب گذاری یا ریزش آب در فضای داخلی محل استفاده از کولر، بخاطر بسته شدن این لوله‌ ها می‌باشد. پس حتما اقدام به پاکسازی آن ها گرفته تا در استفاده‌ های بعدی بیشترین کیفیت و بازدهی را دریافت کنید و در مصرف انرژی صرفه جویی کرده باشید.

مسدود کردن درز بین فضای کولر گازی و پنجره

در خیلی موارد از کولر‌های پنجره‌ ای استفاده می‌شود. در مورد این کولرها حتما به درز بین کولر و پنجره دقت کنید و برای فصل سرما این درز را مسدود کنید. این کار از برون رفت هوای مطبوع خانه جلوگیری می‌کند. اگر کولر شما نوع دیواری و اسپیلت است نیاز به انجام این  کار ندارید.

تمیز کردن پره های فن

یکی از قطعاتی که در کولر‌های گازی تماس زیادی با هوای محیط دارد، فن می‌باشد. به همین خاطر این فن‌ ها به مرور آلودگی، گرد و غبار و دوده را به خود جذب می‌کنند و بسیار کثیف می‌شوند. زمانی که قرار است چند ماه این فن‌ ها کار نکنند، این آلودگی‌ ها فرصت کافی دارند تا چسبندگی بیشتری با سطح آن برقرار کنند. پس  قبل از اینکه  کولر گازی وارد زمان استراحت شود، فن آن را به طور کامل تمیز کنید.

شستن و تمیز کردن فیلترها

یکی دیگر از قسمت‌ های کولر گازی که تماس با هوای محیط دارد فیلتر می‌باشد. در حالت استاندارد و توجه خوب به کولر، شما باید در فصل تابستان و زمانی که هوا گرم است، هر یک ماه اقدام به شستشو و تمیز کردن فیلتر کنید. چرا که این فیلترها هستند که هوای محیط را از خود عبور می‌دهند و مقدار زیادی از آلودگی آن را به خود جذب می‌کنند. اگر این فیلتر‌ها به صورت دوره‌ ای و فاصله زمانی‌ های کم شسته نشوند، بعد از مدتی کارای جذب خود را از دست خواهند داد و دیگر بازدهی برای شما نخواهند داشت. پس جدای اینکه در دوره گرما هر ماه به تمیز کردن آن ها اقدام کنید، در سرویس پایان فصل گرما هم که قرار است کولر مدت زیادی خاموش باشد، آها را کامل بشورید و تمیز کنید. ماندن گرد و غبار و چربی به مدت زیاد روی آن، کامل جذبش می‌شود و دیگر به عنوان یک فیلتر برای ادامه کار کولر مناسب نخواهد بود.

شستن و تمیز کردن کولر

شستن و تمیز کردن کولر

مراقب و تمیز کردن کویل‌ ها

کویل‌ ها نیز از مواردی هستند که هم در محیط باز و در معرض هوای بیرون قرار دارند و هم تحت تاثیر عملکرد و تمیزی فیلتر‌ها می‌باشند. بنابراین از دو مسیر دچار کثیفی و آلودگی می‌شوند و بازدهی آن ها کم می‌شود. بنابراین تمیز کردن کویل‌ ها نیز بسیار با اهمیت می‌باشد تا در فصول بعد مشکلی برای آن ها ایجاد نشود. این نکته را هم حتما در ذهن داشته باشید که درست است کویل‌ ها از جنس آلومینیوم هستند اما بسیار حساس می‌باشند و باید مراقب باشید که تحت عواملی خم نشوند و نشکنند. چرا که در صورت خم شدن یا شکستن، گردش هوا به خوبی انجام نخواهد شد. شما در پایان فصل گرما، در کنار فیلتر‌ها و فن‌ ها، حتما اقدام به تمیز کردن کویل‌ ها بکنید تا فصول بعد خیالتان از بازدهی کولر راحت باشد.

بستن تمام محفظه‌ های کولر گازی

شما زمانی که تمام سرویس‌ های گفته شده را انجام دادید باید اقدام مهمتری انجام دهید و آن جلوگیری از کثیف شدن مجدد آن هاست. برای این کار باید پنل خارجی را به وسیله پلاستیک ضخیم یا یک پارچه برزنتی بپوشانید، همچنین در مورد یونیت داخلی را اگر بخاطر نمای درونی ساختمان نمی‌خواهید ظاهری نامناسبی پیدا کند با برچسب‌ های مناسب قسمت هواكش بالایی و دریچه خروج هوا را مسدود کنید. با این اقدامات شما به خوبی محفظه‌ ها را پوشش داده‌ اید و از ورود گرد و غبار و آلودگی به کولر و کندانسور جلوگیری می‌کنید.

 

خارج کردن باتری کنترل کولر گازی و قطع برق کولر گازی

حالا تمام اقدامات انجام شده و دیگر می‌دانید کولر را روشن نخواهید کرد. پس با قطع برق اصلی نیز به طور کامل، سیستم الکتریکی کولرگازی خود را از مدار خارج کنید تا مشکلات نوسانی یا اتفاقات دیگری که از طریق مدار الکتریکی ممکن است بوجود بیاید را پیش گیری کرده باشید. این کار توسط قطع کردن برق از فیوز مینیاتوری صورت می‌‌گیرد. همچنین باطری کنترل را نیز از آن خارج کنید تا مانع ایجاد سولفاته در مدت طولانی شود. چرا که وقتی از کنترل استفاده نشود برای مدت طولانی، باطری‌ ها موجب ایجاد مشکل و خرابی می‌شوند.

تا اینجا همانطور که گفتیم تیم مشاوره فنی کولر گازی بانه، نحوه سرویس و نگهداری کولر گازی‌ های تک حالته سرمایشی را به شما ارائه کردند. در ادامه به مرور نکات و جزییاتی که در کولر‌های گازی دو حالته سرمایشی- گرمایشی در فصل سرد باید توجه کنیم، می‌پردازیم.

خارج کردن باتری کنترل کولر گازی و قطع برق کولر گازی

خارج کردن باتری کنترل کولر گازی و قطع برق کولر گازی

نگهداری از کولر گازی که دو حالته سرمایشی- گرمایشی در فصل زمستان

انجام سرویس دوره‌ ای کولر گازی در پایان فصل گرما و شروع فصل سرما

کولر گازی دو حالته سرمایشی گرمایشی شما قرار است از یک زمانی به بعد از حالت سرمایشی به حالت گرمایشی کار کند. پس نیاز است یک سرویس اولیه و کامل انجام شود تا فشار جانبی و اضافه‌ای به کولر در زمان تغییر عملکرد وارد نشود. در این سرویس کاری حتما موارد نظافتی که در مورد کولر‌های تک حالته گفتیم کامل رعایت شود، چرا که در صورت عدم تمیز شدن فن‌ ها، فیلتر‌ها و کویل‌ ها، بخاطر اینکه سیستم کولر به گرمایشی تغییر می‌کند، احتمال چسبندگی‌ ها و مسدود شدن‌ ها بسیار بیشتر می‌شود.

 

 

انجام تنظیمات دمای  کولر گازی متناسب با تغییرات فصل

شما در صورتی می‌توانید از یک کولر گازی بهره گرمایی ببرید که این تکنولوژی روی آن تعبیه شده باشد. پس از طریق بروشور و دفترچه آن این موضوع را بررسی کنید. هنگامی که از قبل مطمئن بودید دو حالته است یا بعد از بررسی مطمئن شدید، باید طبق تنظیمات حالت mode آن را برای شرایط زمستانی قرار دهید و دمای آن را متناسب به درجه‌ ای که آرامش شما را ایجاد می‌کند تنظیم کنید.

وقفه پیش گرمایش یا Hot start در کولر گازی

فرآیند گرمایشی کولر گازی‌ ها مثل فرآیند سرمایشی نیست و تفاوت‌ هایی دارد. از جمله این تفاوت‌ ها، وقفه اولیه‌ ای است که کولر بدون باز شدن دریچه در حالت پیش گرمایش یا hot start شروع به فعالیت می‌کند و زمانی که دمای داخل یونیت به 28 درجه برسد، دریچه خروجی هوا به شما باد گرم تحویل می‌دهد. ای وقفه کاملا یک امر معمول و رایج است و نیاز به سرویس یا پیگیری ندارد.

راهنمای نگهداری از کولر گازی در فصل زمستان

راهنمای نگهداری از کولر گازی در فصل زمستان

وقفه در فرآیند گرمایش و انجام مرحله یخ زدایی یا Defrost در کولر گازی

یکی دیگر از نکاتی که ممکن است باعث نگرانی  شما شود و فکر کنید کولر گازی شما دارای ایراد است، وقفه‌ هایی هستند که در زمان یخ زدایی یا defrost  ایجاد می‌شوند. این وقفه‌ ها به این دلیل است که بخاطر هوای سردی که به سمت پنل خروجی فرستاده شده، در محدوده کندانسور دما پایین آمده و باعث یخ زدگی شده است. بنابراین سیستم کولر به صورت اتوماتیک، لحظاتی دمای گرم را به سمت کندانسور می‌فرستد تا این یخ زدگی برطرف شود. با این کار دمای محدوده کندانسور افزایش می‌یابد و کولر به حالت اولیه بر می‌گردد. این اتفاق که توسط سیستم defrost انجام می‌شود یک سیکل معمولی است که در روزهای خیلی سرد، شما آن را بیشتر مشاهده خواهید کرد و هیچ ایرادی در کولرگازی شما نمی‌باشد.

تیم فنی کولرگازی بانه امیدوارست با این مطلب هم باعث افزایش طول عمر و کیفیت عملکردی کولرهای گازی شما همراهان شده باشد و هم در زمینه سوالات و نگرانی‌ هایی که در مورد فعالیت کولر‌های گازی در فصل زمستان داشته‌ اید پاسخ داده باشد. همچنان ما در هر مرحله از مشاوره، خرید و پشتیبانی در خدمت شما بزرگواران هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.