کولرگازی

معرفی انواع گاز کولر گازی

بهترین گاز کولر گازی

امروز کولرگازی از پرکاربردترین وسیله ها در منازل و ادارات و سازمانها و … است و برای اینکه کولرگازی همیشه عملکرد درستی داشته باشد باید پس از مدتی گاز آن شارژ شود ، حالا فرایند عملکرد گاز و طریقه ی تمام شدن آن و زمان فرا رسیدن شارژ گاز را در ادامه توضیح می دهیم ، کولرگازی یه وسیله سرمایشی محسوب می شود و در این وسیله از یک گاز مخصوص یا یک ماده خنک کننده استفاده می شود که جای این گاز و ماده در کمپرسور دستگاه است که به صورت فشرده قرار گرفته است و در زمان فشرده شدن گرمای خود را از دست می دهد و درنتیجه به مایع تبدیل می گردد این مایع به دست آمده از این عملکرد به کندانسور می رود و در آنجا خنک می شود و سپس طی فرایندی سرمای هور را به فضای محیط می دهد این چرخه بارها و بارها تکرار می شود و تا جایی ادامه پیدا خواهد کرد مهناز موجود در دستگاه تمام شود و یا فاسد گردد ، و هنگامی که این موضوع انفاق می افتد زمان شارژ گاز کولر گازی می باشد که در این مقاله به معرفی انواع آن و توضیحاتی در رابطه با هریک از آنها می پردازیم .

انواع گازهای مبرد

قبل از اینکه نام گازها را ذکر کنیم جالب است از چگونگی نام‌گذاری آن نیز مطلع شوید ، بر اساس قرارداد بین المللی اول نام هر یک از گازها با حرف لاتین R آغاز می شود و به دنبال آن ارقام نوشته می شود که این ارقام نشان دهنده ی ترکیبات شیمیایی این گازها هستند.

اشنایی با انواع گاز کولر گازی

اشنایی با انواع گاز کولر گازی

انواع گاز کولر گازی عبارتند از ؛

‏۱- R502
‏۲- R507
‏۳- R11
‏۴- R12
‏۵- R22
‏۶- R410A

 

گاز R502

این مدل از گاز کولر گازی به علت آسیب رساندن به لایه اوزون و ملاحظات محیط زیستی امروز کاربرد کمتری نسبت به دیگر انواع گازها دارد و گزینه های مناسب برای جایگزین کردن این نوع گاز ، گازR507 و R410A می باشد ، قابل ذکر است که این نوع گاز در یخسازها و یخچال های خانگی نیز به کار می‌رود . اما با همه ی این اوصاف بسیاری از کمپانی ها و شرکت هایی نظیر فروژن ، آلفا ، ایسکون ، هانیول و مکزیکم از این گاز در محصولات خود استفاده می کنند ، ولی اگر در آخر تصمیم به خرید این نوع گاز دارید ، کپسول هایی با جرم ۱۳/۶ و یا ۵۶/۷ کیلوگرم در بازار موجود می باشد و شما بسته با نیازتان می توانید آن را تهیه کنید .

گاز R502 نمونه ای بارز از گاز کولر گازی

گاز R502 نمونه ای بارز از گاز کولر گازی

گاز R507

برای استفاده از این گاز باید از روغن مخصوصی به نام ال استر یا Poe استفاده کرد که توسط کمپانی هایی چون ایسکون ، اکترول ، کام استار، هانیول ، مکزیکم تولید می شود ، البته این نوع گاز کاربرد کمتری نسبت به مدل های دیگر دارد. اما در آخر شما می توانید برای تهیه این نوع گاز برای کولرگازیتان از کپسول هایی با جرم های مختلف از جمله ۱۱/۳۴ -۴۵/۳۶- ۳۶۲/۸۸ و ۶۳۵/۰۳ تهیه و استفاده کنید

گاز R507 نمونه ای بارز از گاز کولر گازی

گاز R507 نمونه ای بارز از گاز کولر گازی

گاز R11

این نوع گاز بیشتر برای چیلر مورد استفاده قرار می گیرد، همچنین این گاز نسبت به دیگر گاز های کولرگازی کاربرد بیشتری دارد زیرا هم قابل اشتعال نیست و هم سمی نمی باشد به همین علت ایمنی بالاتری دارد . گاز R123 با توجه به ترکیبی که دارد در کولرهای گازی امروزی جایگزین گاز R11 شده است اما در کل کاربرد کمتری نسبت به گازهای دیگر دارد .

گاز R11 نمونه ای بارز از گاز کولر گازی

گاز R11 نمونه ای بارز از گاز کولر گازی

گاز R12

گازR12 ترکیبی از کلرودی فلورومتان یا ccL2f2 دارد . و سفید رنگ می باشد ، این گاز علاوه بر چیلرها بزرگ و صنعتی در خودرو هم نیز مورد استفاده قرار می گیرد . این گاز به کپسول های با حجم ۱۳/۶ در بازار موجود می باشد ، لازم به ذکر است که بدانید حساسیت گاز R12 در برابر آب بالاتر از دیگر گازهای کولرگازی می باشد و به همین علت پس از استفاده از این نوع گاز ، امکان زن زدگی در دستگاه وجود خواهد داشت ، بنابراین بهتر است در هنگام استفاده از آن اختیاط بیشتری داشته باشید .

گاز R12 نمونه ای بارز از گاز کولر گازی

گاز R12 نمونه ای بارز از گاز کولر گازی

گاز R22

در رابطه با این نوع گاز باید گفت اگر شما می خواهید بهترین نوع گاز را برای کولرگازی خود انتخاب و تهیه کنید به جرات می توان گفت گاز R22 معروف ترین نوع گاز حال حاضر در بازار می باشد که برای کولرگازی های صنعتی و یخچال های خانگی و همچنین کولرگازی اسپلیت قابل استفاده می باشد . توجه داشته باشید که این نوع گاز زمانی باید استفاده شود که کولرگازی اصلا گازی نداشته باشد یعنی برای کولرگازی های نو و یا استفاده نشده و یا کولرگازی که نیاز به گاز مجدد دارد قابل استفاده می باشد . و اما کشور سازنده این نوع گاز کولرگازی کمپانی هانیول می باشد که متعلق به کشور امریکاست . گاز R22 تشکیل شده از ترکیب فرمولی HCFC است که به آن هیدرو کلروفلورو کربن نیز گفته می‌شود. اما با همه معروف بودن و پرکاربردترین بودن این نوع گاز یک ضعف دارد و آن هم خطرساز بودن آن برای لایه اوزون می باشد به همین علت در جوامع پیشرفته از گازهایی نظیر R600a به عنوان جایگزین مناسب تر استفاده می شود تا در نتیجه بتوانند از گرم شدن بیش از حد زمین جلوگیری کنند .

گاز R22 نمونه ای بارز از گاز کولر گازی

گاز R22 نمونه ای بارز از گاز کولر گازی

گاز R410a

این گاز که ترکیبی از R125 و R32 می باشد یکی از پرکاربردترین گازهای مورد استفاده در انواع گاز کولر گازی موجود در بازار می باشد و بسیاری از کمپانی ها برای کولر گازی اینورتر خود نیز از این گاز استفاده می کنند ، باتوجه به توضیحاتی که درباره ی گاز R22 داده شد ، گاز R410a با R22 امروزه در رقابت تنگاتنگ هستند زیرا این دو نوع گاز از پرکاربردترین گازهای درحال حاضر و موجود در این زمینه می باشند . اما در عین حال تفاوت هایی هم نیز با هم دارند به طور مثال اگر شما از گاز R410a در دستگاه خود استفاده کنیدسذمتی بیشتری در مقایسه با استفاده از گاز R22 خواهید داشت و در نتیجه سرمای ایجاد شده در محیط مدت زمان بیشتری ماندگار خواهد بود و همچنین موضوع قابل تامل دیگر در رابطه با گاز R22 این است که این نوع گاز به شارژ بیشتری نیاز دارد ‌و نقطه جوشش نیز بالاتر در نظر گرفته شده است و در اینجا می توان گفت کفه ی ترازو به نفع گاز R419a در مقایسه با R22 سنگین تر است و درنتیجه بسیار از افراد و کمپانی ها ترجیحشان بر این است که از گاز R410a استفاده کنند.

 

گاز R410a نمونه ای بارز از گاز کولر گازی

گاز R410a نمونه ای بارز از گاز کولر گازی

 

حالا برای انتخاب یک گاز مناسب برای کولرگازی باید موارد ذکر شده را مدنظر داشته باشید که عبارتند از ؛

  • ۱- نوع گاز انتخابی شما باید کمترین درجه سمی بودن را داشته باشد .
    ۲- نقطه جوش پایین داشته باشد .
    ۳- گاز باید پایدار باشد و هزینه نگهداری برای آن نیز پایین باشد .
    ۴- باید سازگار با محیط زیست باشد.
    ۵- و نکته آخر اینکه باید قابل اشتعال و انفجار نیز نباشد .

مجموعه کولربانه امیدوار است که باتوجه به اطلاعاتی که در این زمینه در اختیار شما عزیزان قرار داده است بتواند شما مخاطبان گرامی را در راستای آشنایی و انتخاب درست انواع گاز کولر گازی کمک کرده باشد . تا در آخر انتخابی باب میل و متناسب با نیازهایتان داشته باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.